Presence

1 Awe (basic level 1) LotNR

Vid åsynen av dig vänder de flesta på huvudet. När du låter din karisma skina drar du naturligt till dig uppmärksamheten. Folk försöker vara nära dig och även de som normalt inte skulle lyssna till dig kommer att ta i beaktande det du säger.
När du gör en Social Challenge kan du spendera en Social för att kunna göra en restest. Du kan endast göra det en gång per social challenge. Det går även i en challenge mot flera samtidigt men du måste spendera en social för varje person.

2 Dread Gaze (basic level 2) LotN

Genom att morra och visa tänderna (se hemskt farlig ut) samtidigt som du använder denna förmåga, kan du skrämma ett offer så pass att det flyr hals över huvud. Under resten av natten undviker offret dig, och kan omöjligt tänka sig att anfalla dig. Dread Gaze varar under resten av natten alt. dagen, eller tills du Fysiskt angriper offret.

3 Entrancement (basic level 3) LotN

Ett hänfört offer känner sig draget till dig och det du säger, och kommer att uppträda med lite extra artighet. Offret anfaller dig inte. Varar resten av natten [alt. resten av dagen]. Om du förolämpar eller angriper offret avbryts denna kraft.

4 Summon (intermediate level 1) LotN

Du kan kalla till dig någon vars namn du känner. Denne person måste komma till dig var han/hon än är. För att lyckas måste du vinna en Social Challenge.

5 Majesty (advanced level 1) LotN

När du använder denna förmåga riktas den mot alla som ser dig. Offren uppfattar det som om du utstrålar oemotståndlig makt och auktoritet, och de varken angriper dig eller uppträder oartigt.
Varar resten av natten alt. dagen, eller tills du grovt förolämpar eller Fysiskt angriper offret.

6 Love (master level 1) LoE

Effekten av Love blir densamma som Blood Bond så länge som målet är i din närhet. För att aktivera Love måste du vinna en Social Challenge.

7 Mind Numb (master level 2) LoE

Med Mind Numb kan du få upp till fem personer runt dig att tappa alla känslor och all motivation att göra någonting alls efter att ha valt den grupp som ska påverkas spenderar du en Will och genomför en Social Challenge mot var och en i gruppen. Om du lyckas kommer alla påverkade att göra ingenting. Någon kommer kanske att fortsätta att göra rutinsaker som att dammsuga eller stirra om dom gjorde det strax innan Mind Numben tog effekt. Målet reagerar inte på någonting utom på enkla och direkta saker, som ett varmt objekt som läggs i handen. Dom blir inte rädda om dom utsätts för fara eller blir arga om man skriker åt dom. Effekten varar så länge du är i deras närvaro eller om någon direkt försöker skada den påverkade.

8 Ironclad Command (ascendant) LotNCG

De flesta vampyrer kan stå emot krafterna från Presence under en kort tid. Emellertid har en del elders utvecklat en sådan stark personlighet att deras Presence inte kan stås emot utan onormal viljestyrka. Detta steg är alltid aktivt när man väl har lärt sig det. En mortal kan inte spendera will för att stå emot din Presence (normala mortals - inte ghouls, mortals med true faith eller andra ”speciella” folk). Övernaturliga varelser som normalt kan motstå Presence en runda genom att spendera ett will måste nu spendera två will och göra en Simple Test, vinner de så står de emot, vid lika eller vid förlust misslyckas de.

9 Pulse of the City (methuselah) LotNCG

När du väl nått denna nivå är du kapabel att påverka ett stort områdes emotionella klimat, upp till storleken av en mindre stad. Denna kraft är alltid aktiv, enkelt sagt så påverkas lokalbefolkningen alltid av ditt humör. Du kan även projicera specifika känslor in i sinnena på de som bor i området. De som lever i området påverkas kraftigare än de som bara är på besök, likaså är invånare som besöker någon annanstans fortfarande påverkade av dig. Även de som har en stark anknytning till platsen påverkas.
Din emotionella status återspeglas alltid hos lokalbefolkningen. Skulle du vilja specificera en särskild känsla hos dem väljer du vilken känsla och spenderar ett will och gör en Static Social Challenge. Lyckas du kan du ändra det emotionella klimatet under 1 minut. Vill du öka tiden spenderar du ytterligare Social innan du gör challengen. Vampyrer och andra övernaturliga varelser påverkas en nivå mindre – till exempel så medans mortals kommer att vara extremt deprimerade under en hel dag kommer lokala vampyrer endast vilja sitta och stirra in i väggen och tänka sorgliga saker under en timme.
SL bestämmer antal traits challengen görs mot, allt mellan 10-15 kan vara lämpligt beroende på stadens storlek. Skulle två Methuselahs med denna kraft försöka sig på samma sak görs challengen mellan dem. Den Methuselah som anlände först (under förutsättning att han har varit där minst 6 månader) får fem bonus traits till just denna challenge då de boende har vant sig vid hans kontroll. En sådan maktkamp kommer att få de lokala människorna extremt frustrerade och fortgår kampen kan det leda till upplopp, strejker eller liknande saker beroende på de känslor som kombattanterna skickar ut.
Denna kraft kan även användas om du ligger i torpor.
Spenderade Traits                          Varaktighet
Ett trait                                             tio minuter
Två traits                                         en timme
Fyra traits                                        en dag
Sex traits                                          en vecka