Presence
1 Awe (basic level 1) LotNR
Vid åsynen av dig vänder de flesta på huvudet. När du låter din
karisma skina drar du naturligt till dig uppmärksamheten. Folk försöker vara
nära dig och även de som normalt inte skulle lyssna till dig kommer att ta i
beaktande det du säger.
När du gör en Social Challenge kan du spendera en Social för att kunna
göra en restest. Du kan endast göra det en gång per social challenge. Det går
även i en challenge mot flera samtidigt men du måste spendera en social för
varje person.
Genom
att morra och visa tänderna (se hemskt farlig ut) samtidigt som du använder
denna förmåga, kan du skrämma ett offer så pass att det flyr hals över
huvud. Under resten av natten undviker offret dig, och kan omöjligt tänka sig
att anfalla dig. Dread Gaze varar under resten av natten alt. dagen, eller tills
du Fysiskt angriper offret.
3 Entrancement (basic level 3) LotN
Ett
hänfört offer känner sig draget till dig och det du säger, och kommer att
uppträda med lite extra artighet. Offret anfaller dig inte. Varar resten av
natten [alt. resten av dagen]. Om du förolämpar eller angriper offret avbryts
denna kraft.
4 Summon (intermediate level 1) LotN
Du kan kalla till dig någon vars namn du känner. Denne person måste
komma till dig var han/hon än är. För att lyckas måste du vinna en Social
Challenge.
5 Majesty (advanced level 1) LotN
När
du använder denna förmåga riktas den mot alla som ser dig. Offren uppfattar
det som om du utstrålar oemotståndlig makt och auktoritet, och de varken
angriper dig eller uppträder oartigt.
Varar
resten av natten alt. dagen, eller tills du grovt förolämpar eller
Fysiskt angriper offret.
6
Love (master level 1) LoE
Effekten
av Love blir densamma som Blood Bond så länge som målet är i din närhet. För
att aktivera Love måste du vinna en Social Challenge.
7
Mind Numb (master level 2) LoE
Med
Mind Numb kan du få upp till fem personer runt dig att tappa alla känslor och
all motivation att göra någonting alls efter att ha valt den grupp som ska påverkas
spenderar du en Will och genomför en Social Challenge mot var och en i gruppen.
Om du lyckas kommer alla påverkade att göra ingenting. Någon kommer kanske
att fortsätta att göra rutinsaker som att dammsuga eller stirra om dom gjorde
det strax innan Mind Numben tog effekt. Målet reagerar inte på någonting utom
på enkla och direkta saker, som ett varmt objekt som läggs i handen. Dom blir
inte rädda om dom utsätts för fara eller blir arga om man skriker åt dom.
Effekten varar så länge du är i deras närvaro eller om någon direkt försöker
skada den påverkade.
8
Ironclad Command (ascendant) LotNCG
De
flesta vampyrer kan stå emot krafterna från Presence under en kort tid.
Emellertid har en del elders utvecklat en sådan stark personlighet att deras
Presence inte kan stås emot utan onormal viljestyrka. Detta steg är alltid
aktivt när man väl har lärt sig det. En mortal kan inte spendera will för
att stå emot din Presence (normala mortals - inte ghouls, mortals med true
faith eller andra ”speciella” folk). Övernaturliga varelser som normalt kan
motstå Presence en runda genom att spendera ett will måste nu spendera två
will och göra en Simple Test, vinner de så står de emot, vid lika eller vid förlust
misslyckas de.
9
Pulse of the City (methuselah) LotNCG
När du väl nått denna nivå är du kapabel att påverka
ett stort områdes emotionella klimat, upp till storleken av en mindre stad.
Denna kraft är alltid aktiv, enkelt sagt så påverkas lokalbefolkningen alltid
av ditt humör. Du kan även projicera specifika känslor in i sinnena på de
som bor i området. De som lever i området påverkas kraftigare än de som bara
är på besök, likaså är invånare som besöker någon annanstans fortfarande
påverkade av dig. Även de som har en stark anknytning till platsen påverkas.
Din emotionella status återspeglas alltid hos
lokalbefolkningen. Skulle du vilja specificera en särskild känsla hos dem väljer
du vilken känsla och spenderar ett will och gör en Static Social Challenge.
Lyckas du kan du ändra det emotionella klimatet under 1 minut. Vill du öka
tiden spenderar du ytterligare Social innan du gör challengen. Vampyrer och
andra övernaturliga varelser påverkas en nivå mindre – till exempel så
medans mortals kommer att vara extremt deprimerade under en hel dag kommer
lokala vampyrer endast vilja sitta och stirra in i väggen och tänka sorgliga
saker under en timme.
SL bestämmer antal traits challengen görs mot, allt
mellan 10-15 kan vara lämpligt beroende på stadens storlek. Skulle två
Methuselahs med denna kraft försöka sig på samma sak görs challengen mellan
dem. Den Methuselah som anlände först (under förutsättning att han har varit
där minst 6 månader) får fem bonus traits till just denna challenge då de
boende har vant sig vid hans kontroll. En sådan maktkamp kommer att få de
lokala människorna extremt frustrerade och fortgår kampen kan det leda till
upplopp, strejker eller liknande saker beroende på de känslor som
kombattanterna skickar ut.
Denna kraft kan även användas om du ligger i torpor.
Spenderade Traits
Varaktighet
Ett trait
tio minuter
Två traits
en timme
Fyra traits
en dag
Sex traits
en vecka