Auspex

1 Heightened Senses (basic) LotN

Du kan förstärka dina sinnen (syn, hörsel, lukt, smak och känsel) när du vill. Då får du en oerhörd uppfattningsförmåga och sinnesskärpa. Men eftersom detta är praktiskt omöjligt att rollspela i de flesta fall, så får vi simulera effekterna så gott det går.
Du kan lyssna på samtal som utspelar sig en bit bort (gå dit "off" och förklara att du "egentligen står där borta"), och kan inte bli Överraskad när disciplinen är påkopplad. När man använder Heightened Senses blir man känslig för starka sinnesintryck (höga ljud, starkt ljus mm), och blir lätt förvirrad av dylika. Detta skall rollspelas!

2 Aura Perception (basic) LotN

Du kan se andra varelsers och sakers aura. Auran ses som ett lager av lysande färger som omger varelser och saker. De exakta nyanserna identifierar olika sinnesstämningar, vilken typ av varelse det rör sig om, huruvida varelsen eller objektet influeras av magi mm. När du läser någons aura får du reda på följande.
– om personens sinnesstämning
– om personen påverkas av mentala störningar för tillfället
– om personen påverkas av magi för tillfället
– om personen har begått Diableri det senaste året
– om personen är människa eller vampyr.
Det går INTE att se om någon ljuger, om en person tillhör Sabbath, vad en person åt till middag osv.
 

3 Spiritus Touch (intermediate) LotN

Du kan avläsa ett föremål och få reda på identitet, mental status och emotionella status. Om det är någon med Obfuscate aktiverad så lämnar dom inga spår.

4 Telepathy (intermediate) LotN

Din extrasensoriska förmåga har nu förfinats så till den grad att du kan läsa andra personers ytliga tankar. Du kan skicka telepatiska budskap med denna disciplin. Användandet av denna disciplin tillgår på följande vis. Du visar tecknet för Perception, säger "Telepati – vad tänkte du nyss?". Den andra personen måste då svara sanningsenligt. Att läsa tankar hos människor är lätt, att läsa vampyrers tankar är svårare (det sistnämnda kostar en Will att göra).

5 Psychic Projektion (advanced) LotN

Med Psykisk projektion kan din själ lämna kroppen, och du kan förflytta dig utan att bli sedd. Lägg en lapp för "kropp" där din själ lämnade kroppen, och visa tecknet för astralform när du går omkring.  Kom ihåg att din kropp är helt försvarslös under tiden.  

6 Clairvoyance (master) LoE

Du kan se och höra utan att använda Psychic Projection. För att lyckas måste du vinna en Social Challenge med variabel kostnad beroende på hur väl du känner till målet. (Att se ditt eget Haven är väldigt enkelt medans att se din sire´s slott i Transsylvanien som du bara har sett en enda gång på en målning är nästintill omöjligt) Du kan använda alla dina andra Auspex steg samtidigt som du använder Clairvoyance.

7 Karmic Sight (master) LotNCG

Medans Aura Perception ger en snabb blick av någon annans spirit tar Karmic Sight denna förmåga till en helt ny nivå genom att låta dig titta direkt in i offrets själ. Ditt mål måste vara inom ditt synfält. Spendera en will och gör en Static Mental Challenge (gentemot ditt offers Mental). Lyckas du kommer du att lära dig karaktärens Nature, Demeanor och om karaktären följer Humanity eller någon annan Path. Du kan även upptäcka om där är någon påverkan på offrets sinne av antingen Dominate, Presence steg såsom Entrancement eller andra pakter. Efter detta kan du göra ytterligare en Static Mental Challenge kan du lära dig ditt offers nivå i Willpower och Humanity/Path. Till slut genom att göra ytterligare en Static Mental Challenge kan du avgöra statusen på ditt objekts Karma. Detta är en krävande process (som kräver en SL´s närvaro), men det kan ge dig en god ide om vad det är för typ av person som du tittar på. Oavsett om en handling bedöms som “god” eller “ond” lämnar de spår efter sig i sinnet. Med SL´s goda minne kan vissa öde relaterade Merits och Flaws såsom Destiny och Dark Fate även de upptäckas.
Skulle du förlora en challenge när du försöker läsa ditt objekt riskerar du att få en av objektets derangement, fysisk/mental/supernatural flaw eller negativ Social/Mental traits för resterande av kvällen – offrets val. Om objektet inte har någon kommer SL att finna en lämplig. SL ska alltid hämtas för att kunna avgöra resultatet. Efter förlusten måste du börja om från början igen för att kunna få reda på resten. Detta inkluderar även spenderandet av Will.

8 Psychic Assault (ascendant) LotNCG

Generellt sett så är Kindreds spel med sinnena enkla redskap. Psychic Assault är allt annat än enkelt, det är en hammare som splittrar objektets sinne i halvor. Den enda indikationen att en attack sker är offrets uttryck av intensiv smärta, vanligen följt av näsblod. Mortals dödade med Psychic Assault verkar ha dött av en hjärtattack eller en hjärnblödning. Vampyrer blir en hög av damm oavsett deras ålder.
För att aktivera denna kraft så spenderar du två blood traits och antingen rör du vid offret (hudkontakt är inte nödvändigt men en physical challenge kanske måste göras) eller så tar du ögonkontakt. Om du anfaller en vampyr eller någon annan supernatural varelse måste du även spendera en willpower. Du kan välja mellan att skrämma, orsaka medvetslöshet eller till och med döda ditt offer.
För att skrämmas gör du en Mental Challenge, lyckas du attackeras offrets sinne med fruktansvärda bilder. Han kan inte göra annat än att ta sig för huvudet och genomlida fruktansvärd invärtes smärta och mardrömslika tankar för de kommande två rundorna. Om offret vet att det är du som ligger bakom gör han sitt yttersta för att komma ifrån dig och undviker att komma nära dig resten av kvällen. Skulle det vara omöjligt för han att komma undan kommer han att vara nojig i din närhet. Han förlorar två temporära Willpower och vid alla challenge för resten av kvällen måste han lägga till en trait extra. Kindreds som utsätts för detta måste göra en test för Rötschreck.
För att göra offret medvetslös ska du göra två Mental Challenge (du måste vinna båda). Denna attack är liknande men mycket starkare än när du bara ska skrämmas och ditt offer förlorar medvetandet. Han förblir medvetslös i en timme och vaknar upp med tre Health levels av lethal skada. Människor måste få läkarvärd och de kan till och med dö (SL´s val). Han förlorar ett permanent och två temporära Willpower och vid alla challenge för resten av kvällen måste han lägga till två trait extra. Han kan dessutom inte spendera något Willpower under resten av kvällen. Lyckas du bara med en Challenge får ditt offer en obehaglig huvudvärk (behandlas som två level av bashing skada) men får inte några andra men.
Skulle du vilja döda ditt offer måste du göra tre Mental Challenge. Lyckas du med alla tre innebär detta en brutal död för ditt offer då plågsamma smärtor och fruktansvärda bilder skär genom hans sinne. Skulle du vinna färre än de tre Challenge du måste vinna kommer offret att drabbas på samma sätt som om du skulle skrämmas.
Du måste klargöra i förväg vad dina intentioner är innan du påbörjar dina challenges och sedan kan du inte ändra dig. Försöker du döda eller göra ditt offer medvetslöst och förlorar samtliga challenges blir offret immunt gentemot Psychic Assault för resten av kvällen. Skulle någon som blir utsatt för Psychic Assault förlora sitt sista Willpower kommer han att vara medvetslös för resten av kvällen.

9 False Slumber (Methuselah) LotNCG

Det är allmänt känt att en vampyr som ligger i Torpor inte kan göra speciellt mycket. I de flesta fall stämmer detta men som innehar False Slumber är undantaget som bekräftar regeln. Detta steg tillåter en Methuselah´s kropp att vara i torpor medans hans själ rör sig fritt i hans astrala kropp. När väl detta steg är uppnått blir det aktivt det ögonblick du faller i torpor. Astral vandring sker precis som i Psychic Projection. Du kan dock inte vakna av egen vilja, det sker som i vilket annat fall du hamnar i torpor. Skulle din silvertråd bli avklippt i en astral strid är du förlorad i det stadiet. Du förlorar även detta steg av Auspex och hälften av dina permanenta Willpower (avrunda uppåt) och du måste köpa tillbaka både detta steg och dina will med XP. Du spenderar även ett år och en natt i torpor och din själ kommer långsamt att återvända till din kropp. Under denna tid kan du inte väckas ur torporn på något sätt.